HET BELANG VAN EEN VEILIGE EN PLEZIERIGE WERKSITUATIE
Een sociaal veilige werkomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. De ervaring leert helaas dat dit niet overal het geval is. Pesten, treiteren, discrimineren en seksuele intimidatie komen vaker voor bij bedrijven en organisaties dan we misschien denken. Dit heeft een negatieve impact op het werkplezier van de werknemers die slachtoffer zijn van grensoverschrijdend gedrag. Een onveilige werksituatie leidt veelal tot concentratieproblemen en kan de oorzaak zijn van een lagere productiviteit en een hoger ziekteverzuim. De werkstress die ontstaat door psychische druk door een onveilige werksituatie wordt ook wel aangeduid met Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA).
Werknemers die ongelukkig zijn hebben namelijk de neiging om zich vaker ziek te melden. Ze zijn ook sneller geneigd om hun baan op te zeggen. Om ervoor te zorgen dat werknemers zich veilig voelen en duurzaam inzetbaar kunnen blijven is het van essentieel belang dat zij zich kunnen wenden tot een vertrouwenspersoon, die voor hen het aanspreekpunt is wanneer zij problemen ervaren op werk en anoniem bij iemand hulp willen zoeken. Zo’n vertrouwenspersoon luistert en ondersteunt, zoekt naar oplossingen voor het conflict en geeft objectief advies en praktische aanbevelingen.
SINDS 1 JANUARI 2024 IS EEN VERTROUWENSPERSOON VERPLICHT VOOR ORGANISATIES MET MEER DAN 10 WERKNEMERS
Deze verplichting is gebaseerd op de hoge cijfers van het aantal mensen dat veel ongemak ervaart op de werkvloer door onder andere pesten en discriminatie en ander grensoverschrijdend gedrag. De gedachte hier achter is dat gezonde en gelukkige werknemers zorgen voor een gezonde onderneming. Door het aanstellen van een vertrouwenspersoon creëer je een vertrouwelijke omgeving voor je werknemers, zodat zij in volledige privacy kunnen praten en hun problemen kunnen bespreken.
Voldoe je niet aan deze wettelijke verplichting dan kun je te maken krijgen met financiële sancties en andere juridische problemen.
VOORDELEN VAN HET INHUREN VAN EEN EXTERNE VERTROUWENSPERSOON
Als organisatie kun je ervoor kiezen om iemand binnen je bedrijf aan te stellen als vertrouwenspersoon. De keuze voor een externe officieel geregistreerde vertrouwenspersoon heeft veel voordelen ten opzichte van het aanstellen van iemand binnen je bedrijf. Externe vertrouwenspersonen zijn altijd onafhankelijk en neutraal, omdat ze geen persoonlijke of professionele banden hebben met de organisatie of mensen binnen het bedrijf. Hierdoor is de drempel voor medewerkers een stuk lager om hun problemen en zorgen aan te kaarten en te weten dat daarmee concreet iets wordt gedaan. Behalve het hogere niveau van vertrouwen dat een externe vertrouwenspersoon biedt kan deze ook een preventieve rol spelen door de organisatie te adviseren over trainingen en maatregelen om problemen op de werkvloer te voorkomen (waaronder het opstellen van een sociale gedragscode).
EEN INVESTERING DIE ZICHZELF SNEL TERUGVERDIENT!
De inhuur van een externe vertrouwenspersoon kan zowel geschieden op uur basis of op basis van een af te sluiten abonnement. Voor het trainen en coachen van werknemers en leidinggevenden om hun bewustzijn te vergroten ten aanzien van een sociaal veilige werkomgeving en het leren omgaan met ongepast gedrag wordt vooraf in onderling overleg een offerte opgesteld. Wanneer blijkt dat werknemers niet langer op de juiste plek zitten kan ervoor gekozen worden om loopbaan coaching in te zetten voor het zoeken naar een baan buiten de organisatie.
MEER INFORMATIE EN VRIJBLIJVENDE ONLINE KENNISMAKING
Stuur een mail naar info@jobcreator.nl en probeer daarin de situatie binnen jouw organisatie kort te omschrijven. Een van onze geregistreerde externe vertrouwenspersonen plant dan op korte termijn een online kennismakingsgesprek van circa 10-20 minuten om samen met jou te bespreken wat de mogelijkheden zijn en hoe een arrangement voor jouw organisatie eruit kan zien.