Aanvulling op het Plan van Aanpak bij langdurig verzuim
Hebben jullie een werknemer die langer dan 6 weken ziek is? Neem dan de online coaching tool “Mijn Leven in Balans” van JobCreator op in het Plan van Aanpak en bespoedig daarmee voor alle partijen op positieve wijze het re-integratieproces.
Wettelijk kader
In het kader van de Wet Verbetering Poortwachter geldt, zoals je ongetwijfeld weet, een strak verzuimprotocol. Wanneer een werknemer 6 weken arbeidsongeschikt is moet er door de werkgever samen met de werknemer een Plan van Aanpak zijn opgesteld. Hierin worden afspraken vastgelegd over de mogelijkheden die de werknemer heeft binnen zijn huidige functie. Het advies van de bedrijfsarts wordt hierin meegenomen.
In het Plan van Aanpak moet duidelijk worden aangegeven wat er gedaan gaat worden om passende arbeid te vinden voor de verzuimende medewerker, in eerste instantie binnen het bedrijf van de werkgever in het 1e spoor. Op advies van een bedrijfsarts of arbeidsdeskundige kan ook een 2e spoor traject worden opgestart om de mogelijkheden naar passende arbeid bij een nieuwe werkgever te onderzoeken. Een dergelijk 2e spoor traject wordt sowieso na 12 maanden vanaf de 1e ziektemelding datum in overweging genomen, maar kan ook eerder worden opgestart.
Onze ervaring
Doorgaans verslapt de communicatie tussen werkgever en werknemer al na enige weken. Dit is onze eigen ervaring met 2e spoor begeleidingstrajecten voor langdurig zieke medewerkers.
Een veelgehoorde klacht van zieke mede-werkers is dat zij weinig of niets horen van hun direct leidinggevende of vanuit HR. Tussen de periodieke afspraken met de bedrijfsarts ligt meestal een periode van 4 weken. De medewerker ervaart het ontbreken van het contact vanuit de werkgever dikwijls als gebrek aan persoonlijke aandacht en betrokkenheid. Door het ontbreken van tussentijdse “gekwalificeerde aandacht” voor de zieke medewerker ontstaat er een mentale afstand tussen de medewerker en de werkvloer. Naarmate het verzuim langer voortduurt wordt deze kloof alleen maar groter.
De verzuimkosten lopen ondertussen door, terwijl een intensiever contact de medewerker juist kan stimuleren zelf ook extra stappen te zetten in zijn re-integratieproces.
Uitkomsten multidisciplinair overleg tussen verzuim professionals
Uit gevoerde sparringbijeenkomsten tussen professionals die vanuit verschillende werkperspectieven te maken hebben met verzuimproblematiek (HR, Arbo, Arbeidsrecht, Verandermanagement en Re-integratie) is naar voren gekomen dat de rol van de Arboarts van prominent belang is. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen het advies van de Arboarts niet zomaar naast zich neer leggen.
Een van de opmerkelijke uitkomsten was het advies om al snel in het verzuimproces ervoor te zorgen dat er voldoende aandacht blijft voor de zieke medewerker. De Arboarts kan (in overleg met de werkgever) adviseren om een positief stimulerende interventie in te zetten en dit met de medewerker bespreken om te zien of deze hier voor open staat. Dit advies kan vervolgens worden vastgelegd in het Plan van Aanpak.
Vanaf 6 weken na de datum waarop de werknemer zich heeft ziek gemeld kan de werkgever hem de mogelijkheid bieden om zijn huidige werk- en privésituatie serieus onder de loep te nemen. Hierdoor kan hij bepaalde zaken goed op een rijtje zetten en belangrijke inzichten opdoen over zichzelf. Het inzetten van een online coaching tool onder begeleiding van een externe coach kan zeker bijdragen tot een actieve en verfrissende aanpak om anders om te gaan met (te) hoge werkdruk, lastige en als minder veilig ervaren werksituaties of oneffenheden in de onderlinge communicatie met direct leidinggevenden of collega’s.
De online coaching tool “Mijn Leven in Balans” van JobCreator
JobCreator beschikt over een bijzondere online coaching tool, die door vele honderden deelnemers aan re-integratietrajecten 1e en 2e spoor is gevolgd. Dit heeft aantoonbare nieuwe inzichten opgeleverd ten aanzien van duurzame inzetbaarheid en herplaatsing in andere functies. Het programma “Mijn Leven in Balans” (MLIB) bestaat uit 17 inspirerende video’s met bijbehorende opdrachten. De medewerker ontvangt een inlogcode om toegang te krijgen tot het E-coaching programma. Via een aantal online coaching gesprekken wordt de medewerker door zijn online coach positief geprikkeld om na te denken over de levensgebieden Werk, Vrije tijd, Relaties en Zingeving. Tijdens de ziekteperiode is hiervoor ruimschoots tijd en gelegenheid.
Tegelijkertijd krijgt de zieke medewerker op periodieke en vertrouwelijke basis wél de aandacht die hij verlangt. In de gesprekken met zijn online coach, die zelf geen directe relatie heeft tot de werkgever, wordt gewerkt aan het herstel van een goede persoonlijke balans. Daarbij worden knelpunten die mede oorzaak kunnen zijn van het ziekteverzuim bespreekbaar gemaakt. Dit leidt in de meeste gevallen tot concrete actiepunten om anders om te gaan met de huidige functie en hierover constructieve afspraken te maken met de werkgever. Ook kan het doorlopen van het online programma leiden tot het besluit een andere wending te geven aan de huidige loopbaan.
Duidelijke meerwaarde voor iedereen!
Wil je deze aanpak samen met ons uitproberen?
Vanuit JobCreator nodigen we je graag uit om deze aanpak samen met ons eens uit te proberen in een concrete verzuimcasus binnen jullie organisatie.
Mocht blijken dat na het doorlopen van de online coaching alsnog een aanvullend 1e of 2e spoortraject nodig is en jullie dit aan JobCreator willen uitbesteden, dan brengen wij de kosten voor de online coaching hierop in mindering.